Wpływ galerii handlowych na małe sklepy osiedlowe na przykładzie Nowego Sącza

Magdalena Kmak

Abstrakt


STRESZCZENIE

W niniejszym artykule został nakreślony problem wpływu galerii handlowych na małe sklepy zlokalizowane w Nowym Sączu, który został zbadany na podstawie danych ankietowych. W mieście tym zanotowano wyraźny spadek ilości małych sklepów osiedlowych. Przyczyn takiego stanu upatruje się w zmianach preferencji konsumenckich oraz stylu życia potencjalnych klientów. Podatność konsumentów na agresywną politykę reklamową, sprawia, że coraz częściej korzystają oni z usług galerii handlowych, które kuszą nabywców dużą ilością promocji, dostępnych marek oraz szerokim asortymentem. Powstanie konkurencji, zmusza przedsiębiorców prowadzących małe sklepy osiedlowe do zmiany sposobu prowadzenia biznesu. Klienci z Nowego Sącza największą uwagę przy wyborze miejsca robienia zakupów zwracają na cenę towarów. Badanie ankietowe wykazało wyraźną tendencje młodych mieszkańców miasta do korzystania z galerii handlowych, natomiast osoby w średnim wieku oraz starsze preferują zakupy w małych sklepach osiedlowych. Większość respondentów uważa, że galerie handlowe spowodują w niedalekiej przyszłości upadłość wielu małych sklepów osiedlowych.

 

ABSTRACT

The following article outlines the problem of the impact of shopping centers on small shops located in Nowy Sącz, which has been investigated on the basis of survey data. In this city there was a clear decrease in the number of small local shops. What are responsible for that situation are changes in consumer preferences and lifestyles of potential customers. The vulnerability of consumers to aggressive advertising causes that advertising policy more often uses the services of shopping malls to tempt buyers with plenty of promotions, available brands and a wide range of products. The appearance of competition forces entrepreneurs running small local shops to change the way of doing business. Customers from Nowy Sącz pay the most attention to the price of goods when selecting a shopping place. The questionnaire survey has shown a clear trend of young residents of the city to use the shopping centers, while those in middle-aged and older prefer shopping in small local shops. The majority of respondents believe that shopping malls will make many small local shops go bankrupt in the near future

Słowa kluczowe


handlowa, małe przedsiębiorstwa handlowe, małe sklepy osiedlowe, Nowy Sącz

Bibliografia


Dembicka A. (2010). Rola funkcji handlowej w strukturze gospodarczej miasta Opola. Studia Miejskie. (2): 127-135.

Grzegorczyk A. (2005). Wizerunek marki, jako narzędzie oddziaływania rynkowego. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. www.wsp.pl/file/737_310958101.pdf (04.04.2014).

Guzman B. (2007). Formy aktywności seniorów na podstawie badań przeprowadzonych w mieście Tczewie, tczew.net.pl/~guz/starośc%2030.05.doc (26.03.2014).

Hefner K., Twardzik M. (2013). Społeczne oddziaływanie nowoczesnych centrów handlowo-usługowych na małe miasta w zewnętrznej strefie aglomeracji śląskiej. Katowice: Studia Ekonomiczne. (144): 95-108.

Kłosiewicz-Górecka U. (2009), Wpływ przekształceń organizacyjno-technicznych w handlu na rynek pracy. W: D. Kopycińska (red.). Kapitał ludzki jako czynnik przewagi konkurencyjnej. Szczecin: Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego: 139-150.

Kwiatkiewicz K. (2011). Jak markety przyczyniają się do upadków małych sklepów? Warszawa, www.edutuba.pl/dokument/?id=15416 (04.04.2014).

Maik W. (1997). Podstawy geografii miast. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Raport główny z badania "Diagnoza trendów rozwojowych, barier wzrostu oraz potencjału województwa zachodniopomorskiego w kontekście przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą” dla województwa zachodniopomorskiego i jego podregionów. (2011). tric.pl/wp-content/uploads/2014/03/Raport_glowny_z_badania.pdf (24.04.2014).

Raźniak P. (2013). Procesy suburbanizacyjne w regionie miejskim Krakowa na tle rozwoju społeczno-gospodarczego województwa małopolskiego. [w:] Raźniak P. (red.), Społeczno-ekonomiczne przemiany regionów. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM: 45-66.

Szymańska A. I. (2007). Metodyczne problemy badań preferencji konsumenckich, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie. (739): 1-18.

Wolska-Długosz M. (2006). Wpływ reklam na zachowanie dzieci i młodzieży. Zeszyty Naukowe SCENO. (2/2006): 325-335.

Zborowski A., Raźniak P. (2013). Suburbanizacja rezydencjonalna w Polsce – ujęcia badawcze i ocena procesu. Studia Miejskie. (9): 37-50.

Źródła internetowe

Główny Urząd Statystyczny: http://www.stat.gov.pl/ [dostęp z dnia: 4.04.2014]


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.

eISSN 2353-3927