Technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu i uczeniu się geografii – możliwości i wyzwania

Mariola Tracz

Abstrakt


STRESZCZENIE

Wykorzystanie w edukacji geograficznej nowych środków dydaktycznych, w tym multimediów jest przedmiotem wielu dyskusji. Technologie informacyjno-komunikacyjne to środki i metody służące do poszukiwania, przetwarzania i gromadzenia informacji oraz komunikowania się za ich pomocą. Nowe technologie sprzyjają stymulacji procesu nauczania z podejścia behawioralnego w kierunku bardziej konstruktywistycznego ujęcia. Koncepcja kszta-łcenia geograficznego oparta o narzędzia GIS i inne multimedia kreuje nowe możliwości naucza-nia geografii zarówno z punktu widzenia nauczyciela jak i uczniów. Dla realizacji tego celu muszą być jednak spełnione warunki bazowe oraz dobrze przygotowani merytorycznie nauczyciele.

 

ABSTRACT

Use in geographical education new technologies is a topic of more discussions. The Information  and Communication Technology as a domain interested in the methods, tools and actions in the scope of accumulating, processing, storage and searching for information, and also transmitting it via the internet. New technologies will stimulate a shift in teaching and learning from behaviourist to social-constructivist approaches. Concept of geographical education on GIS and other new technologies is giving big possibilities both for teachers which and of the student. For the realization of this aim, specific material conditions are needed as well as properly prepared teachers.


Słowa kluczowe


geografia, nauczanie-uczenie się geografii, technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji geograficznej

Bibliografia


Balderstrone D. (2006). Secondary geography. Handbook. Sheffield: Geographical Association.

Barwinek G. (2007). Wykorzystanie mediów i technologii informacyjnej w koncepcji geograficznego kształcenia. [w:] Wójtowicz B. (red.): Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia geograficznego. Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego, Instytut Geografii. Kielce: 263-273.

Giernatowska B. (2006). Internet jako narzędzie edukacyjne. Geowortal Edukacyjny: projekt polskich geografów. [w:] Geografia w Szkole. (nr 2/2006). Poznań: 26-33.

Giernatowska B., Podgórski Z. (1998). Komputery w nauczaniu i uczeniu się geografii - w świetle badań ankietowych nauczycieli. [w:] Geografia w Szkole. (nr 3/1998). Warszawa: 157-161.

Haubrich H. (Hrsg.) (2006). Geographie unterrichten lernen. [w:] Die neue Didaktik der Geographie konkret. Munchen: Oldenbourg.

Juszczyk S. (1999). Multimedia w procesie kształcenia. [w:] Brodziński T. (red.): Rola edukacji informatycznej i jej związek z wychowaniem ekologicznym i kształceniem zawodowym. Materiały z V Ogólnopolskich Warsztatów Multimedialnych w Dydaktyce Techniki. Szczecin.

Komisja Europejska (2011). Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie. Warszawa: ERYDICE.

Kroczak R. (2014). Global Mapper - profesionalny program geoinformacyjny. [w:] Geografia w Szkole. (nr 1/2014). Poznań: 31-35.

Kuraś B., Wójcik I. (2004). Wyszukiwanie, selekcja i przetwarzanie danych geograficznych w Internecie. [w:] Osuch W., Piróg D. (red.): Kształcenie i dokształcanie nauczycieli geografii w Polsce i krajach jednoczącej się Europy. Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków: 210-218.

Licińska D. (1996). Program komputerowy "Szkolny atlas Polski": komputer a szkoła - z punktu widzenia geografa. [w:] Geografia w Szkole. (nr 4/1996). Warszawa: 231-236.

Malone L., Polmar A.M., Voight K. (2002). Mapping Our World: GIS Lessons for Educator. California: Radiands.

Nita J., Waga J.M. (2004). GIS w nauczaniu geografii. Projekt Terra-Info-0597. [w:] Geografia w Szkole. (nr 3/2004). Warszawa: 15-22.

Okoń W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. PWN. Warszawa.

Osmańska-Furmanek W. (1999). Nowe technologie informacyjne w edukacji. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe.

Piskorz S. (red.) (1997). Zarys dydaktyki geografii. PWN. Warszawa.

Pliszka M. (2007). Wybrane problemy technologii informacyjno-komunikacyjnej w kształceniu geograficznym. [w:] B. Wójtowicz (red.): Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia geograficznego. Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego, Instytut Geografii. Kielce: 251-262.

Podgórski Z., Tyszkowski S., Stańczyk R. (2008). Studia geograficzne w opinii studentów - oczekiwania, realia i postawy, [w:] Polska dydaktyka geografii: idee, tradycje, wyzwania. Prace Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. (nr 47). Sosnowiec: 209-217.

Potyrała K. (2009). Strategies of dialogue in media-aided biology education. [w:] Problems of Education in 21 st Century. (vol. 11). 151-158.

Pryłowska-Nowak. E. (2013). Współczesne narzędzia nauczyciela geografii. [w:] Geografia w Szkole. (nr 6/2013). Poznań: 20-24.

Schanchez J. (2011). Teaching geography for a Sustainable World: a case study of a secondary school in Spain. [w:] Review of International Geographical Education Online RIGEO. (vol 1(2)). 159-189.

Skwarcan M. (1996). Wykorzystanie komputerów w ponadpodstawowym kształceniu geograficznym - stan faktyczny. Geografia w Szkole, (nr 1/1996). Warszawa: 42-43.

Skwarcan M. (1997). Komputery. [w:] Piskorz S. (red.): Zarys dydaktyki geografii. PWN. Warszawa: 124-126.

Soczówka M. (2004). Wyposażenie gimnazjów w zakresie technologii informacyjnej i jego wykorzystanie a kształcenie nauczycieli geografii. [w:] Osuch W., Piróg D. (red.): Kształcenie i dokształcanie nauczycieli geografii w Polsce i krajach jednoczącej się Europy. Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków: 219-225.

Soczówka M., Uliszak R. (2004). Możliwości wykorzystania Internetu do nauczania-uczenia się o regionie, w którym znajduje się szkoła. [w:] Tracz M., Zioło Z. (red.): Polska dydaktyka geografii jako nauka i sztuka. Kraków: 150-157.

Szkurłat E., Adamczewska M., Głowacz A., Smętkiewicz K. (2011). Jakość kształcenia w szkole wyższej w opinii studentów. [w:] Prace Komisji Edukacji Geograficznej. (t. 1). 163-180.

Szubert M., Osika S. (2004). Internet oraz komputerowe techniki prezentacji na lekcjach przyrody i geografii. [w:] Tracz M., Zioło Z. (red.): Polska dydaktyka geografii jako nauka i sztuka. Kraków: 182-192.

Strykowski W. (1966). Rola mediów w edukacji. [w:] Edukacja Medialna. (nr 2).

Sysło M. (1997). Technologia informacyjna w szkołach w USA. [w:] Materiały XIII Konferencji Informatyka w szkole, Lublin: 195-202.

Tracz M., Warcholik W. (2013). Zabawy i gry terenowe z GPS - geocaching. [w:] Geografia w Szkole (nr 6/2013). Poznań: 25-29.

Tracz M., Świętek A. (2014). Czy geografia straciła na reformach? [w:] Geografia w Szkole. (nr 4/2014). Poznań: 10-13.

Uliszak R. (1996). Internet - szansa dla nauczycieli geografii. [w:] Geografia w Szkole. (nr 1/1996). Warszawa: 37-41.

Wójtowicz B., Tracz M. (2011). Popularność geografii jako kierunku studiów. [w:] Długosz Z., Rachwał T. (red.) Priorytety badawcze i aplikacyjne geografii polskiej. Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii. Kraków: 88-100.

Van der Schee J. (2006). Geography and new technologies. [w:] Lindston J., Williames M. (red.): Geographical Education in a Changing World. Springer. Nedherland.

Zajączkowska J. (2003). Wykorzystanie programu Excel do tworzenia testów z geografii. [w:] Geografia w Szkole. (nr 4/2003). Warszawa: 220-225.


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.

eISSN 2353-3927