O elementach logiki erotetycznej w edukacji matematycznej

Tadeusz Rams

Abstract


Asking questions is one of the most common activities of mathematics teachers at various levels of education. Moreover, the way the teachers formulate questions has profound impact on the results of teaching, especially on their pupils' reasoning process. Erotetic logic is frequently presented in a very formal manner. In this paper, we restrict our attention to these aspects of erotetic logic that can turn it into a useful framework to describe various didactic situations. In particular, the paper contains remarks on question structure, its didactic function, certain criteria of correctness of questions, and various classifications of questions that can be useful for teaching. Finally, we discuss some strategies and techniques of asking questions and encouraging pupils to pose questions.

Keywords


erotetic logic, teaching-lerning process

References


Ajdukiewicz, K.: 1975, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa.

Ćwik, M.: 1987, Pytania nauczyciela jako środek kontroli w nauczaniu matematyki (próba diagnozy), Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 8, 7-50.

Dormolen, J. V.: 1978, Didaktik der Mathematik, Vieweg, Braunshweig.

Duda, A., Leszko, R.: 1991, Interrogatyka jako problem badawczy dydaktyki, Problemy Dydaktyczne Matematyki V, 159-165.

Kopania, J.: 1987, Logika pytań, w: W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniami do informatyki i lingwistyki, PWN, Warszawa, 296–310.

Kubiński, T.: 1971, Wstęp do logicznej teorii pytań, PWN, Warszawa.

Racinowski, S.: 1967, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Sośnicki, J.: 1966, Poradnik dydaktyczny, PZWS, Warszawa.

Verneaux, R.: 1951, La notion de probleme, Revue Pholosophique de Louvain 49, 57-77.


Full Text: PDF (Polski)

e-ISSN: 2450-341X, ISSN: 2080-9751


AUPC SDMP is on the List of the Ministry’s scored journals (part B) with 5 points for 2016