Ziarnista przestrzeń probabilistyczna w stochastyce dla nauczyciela - dydaktyczne osobliwości

Adam Płocki

Abstract


The paper deals with the notion of a probability space as a mathematical object, and also as a mathematical model of a real nonmathematical situation. A construction of probability spaces with the tools of mathematical analysis and geometry is proposed. Geometrical and physical interpretations of the discrete probability space are offered as well.

References


Cramer, H.: 1958, Metody matematyczne w statystyce, PWN, Warszawa.

Feller, W.: 1977, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa.

Krech, I.: 1999, Cisla ˇ Fibonaˇcˇci, vˇerojatnost’ i ˇcislovye rjady, Didactics of Mathematics: Problems and Investigations 1, 27-35.

Leja, F.: 1969, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa.

Major, M., Nawolska, B.: 1999, Matematyzacja, dedukcja, rachunki i interpretacja w zadaniach stochastycznych, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Major, M., Płocki, A.: 1993, Kontrola i ocena stochastycznej wiedzy ucznia jako nowy problem dydaktyki matematyki, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 15, 57-84.

Moszner, Z.: 1978, O mierzeniu w matematyce, PZWS, Warszawa.

Płocki, A.: 1997, Stochastyka 1. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna jako matematyka „in statu nascendi”, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Płocki, A.: 2004, Prawdopodobieństwo wokół nas – rachunek prawdopodobieństwa w zadaniach i problemach, Wydawnictwo „Dla szkoły”, Wilkowice.


Full Text: PDF (Polski)

e-ISSN: 2450-341X, ISSN: 2080-9751


AUPC SDMP is on the List of the Ministry’s scored journals (part B) with 5 points for 2016