Recenzja ścieżki dydaktycznej „Trakt Cesarski” w gminie Węgierska Górka

Hanna Doroz, Witold Jucha

Abstrakt


Ścieżki dydaktyczne stanowią jedną z form popularyzacji wiedzy i promowania aktywnego wypoczynku, nastawionej na przekazanie w atrakcyjnej formie informacji z zakresu krajoznawstwa, zagadnień ochrony przyrody oraz dziedzictwa kulturowego, w tym pamięci historycznej i patriotyzmu. Na ogół treść opracowanych ścieżek łączy wszystkie wymienione tematy, prezentując je w sposób ciekawy i zrozumiały dla szerokiego kręgu odbiorców.

Tworzeniem ścieżek i opieką nad nimi zajmują się lokalne struktury samorządowe lub organizacje administrujące terenami przyrodniczymi, np. parki narodowe i krajobrazowe, nadleśnictwa. Jednym z przykładów ścieżki opracowanej na zlecenie nadleśnictwa jest ścieżka dydaktyczna „Trakt Cesarski”, powstała w 2000 roku i odnowiona w 2011, położona w nadleśnictwie i gminie Węgierska Górka. Nazwa ścieżki sugeruje jej historyczno-krajoznawczy charakter. Jednak założonym celem było wprowadzenie użytkownika w zagadnienia przyrody Beskidu Śląskiego. Nazwa odnosi się zatem do cech położenia geograficznego. Ponadto jej treść i stylistyka pozostawia wiele do życzenia i wymaga poprawy.

W niniejszym artykule przedstawiono propozycje zmiany treści oraz przebiegu trasy ścieżki „Trakt Cesarski”. Materiałem wyjściowym do opracowanej oceny były materiały dydaktyczne dla ścieżki z 2000 i 2011 roku. Dokonano tego przy użyciu warsztatu geograficznego i ogólnodostępnych, darmowych narzędzi. Wytyczono wariant przebiegu ścieżki i zasugerowano nowe przystanki, starając się przy tym podnieść jej walor edukacyjny i atrakcyjność przekazu.


Słowa kluczowe


ścieżki dydaktyczne, lokalna historia, infrastruktura turystyczna, natural-teaching trail, local historic places, touristic infrastructure

Bibliografia


Cichoń M. (2008). Postrzeganie krajobrazu na geograficznych ścieżkach dydaktycznych. [w:] Przegląd Geograficzny (t. 80. z. 3). Warszawa: Wyd. PAN. s. 443-459.

Ciszewska H. (1990). Ścieżka dydaktyczna. [w:] Dylikowa A. (red.) Dydaktyka geografii w szkole podstawowej. WSiP. Warszawa. s. 89-102.

Kałuża H. (2009). Edukacja ekologiczna dla zrównoważonego rozwoju – wyzwanie globalne i regionalne. [w:] Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia (z. 8). Warszawa: Wyd. SGGW. s. 61-68.

Pigan M. (2009). Rola Lasów Państwowych w propagowaniu turystyki przyrodniczo-leśnej. [w:] Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej (z. 4/2009). Warszawa. s. 14-20.

Tobiasz M. (1961). Jak budowano trakt podkarpacki 1818-1823. [w:] Wierchy – rocznik Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego – Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (nr 30). Kraków: Oficyna Wydawnicza WIERCHY. s. 187-192.

Zielińska A. (2008). Fundusze unijne dla zrównoważonej turystyki na obszarach NATURA 2000. [w:] Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – Gospodarka a środowisko (nr 2 (1202)). Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu. s. 114-123.

Materiały źródłowe:

Ścieżka dydaktyczno-przyrodnicza „Trakt Cesarski”. (2000). Ulotka informacyjna. Węgierska Górka: Wyd. Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Beskidu Śląskiego. Nadleśnictwo Węgierska Górka.

Źródła internetowe:

Quantum GIS Project – http://qgis.org/ [dostęp z dnia: 1.12.2013]

Serwis internetowy gminy Węgierska Górka - http://www.wegierska-gorka.pl/ [dostęp z dnia: 1.12.2013]


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.

eISSN 2353-3927