WIDOKI I PUNKTY WIDOKOWE – WYKORZYSTANIE W TURYSTYCE EDUKACYJNEJ NA TORFOWISKACH. PRZYKŁADY Z OBIEKTÓW DYDAKTYCZNYCH NA ORAWIE I PODHALU

Witold Jucha, Justyna Karaś, Paulina Mareczka, Daniel Okupny

Abstrakt


Mokradła są ekosystemami pełniącymi wiele funkcji hydrologicznych i ekologicznych. Niwelują ryzyko powodziowe. Stanowią ostoję wielu specyficznych gatunków roślin i zwierząt. Są one również atrakcyjne wizualnie dzięki zachowaniu dużej naturalności wyglądu, co wynika
z trudności ich zagospodarowania. Ich tereny są zbyt niestabilne dla potrzeb tworzenia infrastruktury, jak również nieprzydatne dla rolnictwa z powodu nadmiernego nawodnienia i niewłaściwego odczynu gleby. Ten aspekt był powodem wielu działań zmierzających do osuszenia mokradeł, co niekorzystnie wpływa na różnorodność ekosystemu i gospodarkę (np. zwiększone ryzyko powodziowe). Udostępnienie turystyczne wybranych obiektów – ich krajobrazowego piękna oraz przybliżenie pełnionych przez nie funkcji może pozwolić na wytworzenie potrzeby ochrony tych środowisk przed degradacją.

Obecnie na torfowiskach położonych w Kotlinie Orawsko-Nowotarskiej przygotowano dwa szlaki edukacyjno-widokowe (ścieżki dydaktyczne), na których można zapoznać się z funkcjami pełnionymi przez mokradła, z ich przyrodą, jak również z wyglądem tych obiektów. W artykule skupiono się na wykorzystaniu widoku w treści tablic umieszczonych na ścieżkach oraz jego charakterystyce wzdłuż zbadanych szlaków. Były to ścieżka położona w rezerwacie „Bór na Czerwonem” koło Nowego Targu oraz ścieżka „Torfowisko Baligówka” położona w gminie Czarny Dunajec.

Materiał do analizy pozyskano w trakcie badania terenowego w dniu 9.11.2018. Zebrano w tym czasie informacje o obszarze, przez który poprowadzono szlaki (charakter trasy, infrastruktura). Następnie została oceniona treść tablic informacyjnych pod kątem opisu widoków obecnych wzdłuż ścieżek, które sfotografowano w wybranych punktach oddających ich charakterystykę. Przy wyborze uwzględniano zarówno reprezentatywność widoku dla ścieżki lub jej odcinka, jak i treść przedstawioną na tablicach znajdujących się przy danym miejscu przystanków. Dokumentację wykonano za pomocą aparatu i busoli, tworząc zestaw sześciu zdjęć o azymutach co 60° od kierunku północnego. Oprócz tego na przygotowanych punktach widokowych (np. na platformie widokowej) wykonano fotografie panoramiczne, które przeanalizowano w programach graficznych.

Treść tablic odnosi się częściowo do widoków obecnych na trasie poszczególnych ścieżek dydaktycznych. Na ogół jednak jest to poboczny wątek treści, niewystępujący na każdym przystanku. Jest to pewien mankament, ponieważ widoki na obu szlakach charakteryzują się wysokim poziomem atrakcyjności wizualnej pod względem ich naturalności. Z punktów widokowych można obserwować zarówno obszary mokradłowe, jak i specyficzne ukształtowanie terenu Kotliny Orawsko-Nowotarskiej oraz okolicznych pasm górskich. Ten aspekt może być lepiej wykorzystany w treści przekazywanej turystom. Propozycje dotyczące zmian zawarto w podsumowaniu.

Słowa kluczowe


ścieżka dydaktyczna, infrastruktura turystyczna, punkt widokowy, plany widoku, Orawa, Podhale

Bibliografia


Cichoń M. (2008). Postrzeganie krajobrazu na geograficznych ścieżkach dydaktycznych. Przegląd Geograficzny. PAN, (t. 80, z. 3): 443-459.

Cybul P., Jucha W., Mareczka P., Struś P. (2018). Struktura pozioma i pionowa krajobrazu Pienin polskich i Pienińskiego Parku Narodowego. Pieniny - Przyroda i Człowiek. (t. 15): 21-34.

Cząstka A. (2008). Próba oceny realnego stanu krajobrazu wokół Pienińskiego Parku Narodowego w aspekcie dynamicznego rozwoju zabudowy sąsiadujących z nim wsi na wybranych przykładach. Pieniny - Przyroda i Człowiek. (t. 10): 95-103.

Chmielewski T.J., Kułak A. (2014). Struktura fizjonomiczna krajobrazu. W: W. Ziaja, M. Jodłowski (red.): Struktura środowiska przyrodniczego a fizjonomia krajobrazu. IGiGP UJ, Kraków: 33–52.

Dembek W. (2002). Problemy ochrony i restytucji mokradeł w Polsce. Inżynieria Ekologiczna. Wyd. PTIE, (t. 6), Warszawa: 68-85.

Doroz H., Jucha W. (2013). Recenzja ścieżki dydaktycznej “Trakt Cesarski” w gminie Węgierska Górka. Prace Studenckiego Koła Naukowego Geografów. (t. 2): 18-31.

Forczek-Brataniec U., Nosalska P. (2011). Krajobraz widziany z bieszczadzkich dróg. Studium i koncepcja ochrony walorów widokowych. Roczniki Bieszczadzkie. (t. 13): 355-370.

Franczak P., Jucha W., Marszałek A. (2016). Przydatność numerycznych modeli terenu wygenerowanych z chmury punktów ALS (ISOK) w interpretacji wybranych elementów koryta cieku - analiza na przykładzie Sopotni Wielkiej. Prace Studenckiego Koła Naukowego Geografów. (t. 5): 30-58.

Franczak P., Jucha W., Kokowska T., Mareczka P., Sadowski P., Urbaniec T. (2017). Śladami dawnej i obecnej działalności człowieka - projekt ścieżki dydaktycznej w Grupie Mędralowej (gmina Zawoja). Prace Studenckiego Koła Naukowego Geografów. (t. 6): 78-109.

Gasek R. (2010). Ścieżka dydaktyczna jako forma poznania najbliższej przestrzeni geograficznej ucznia - na przykładzie ścieżki dydaktycznej w miejscowości Zalas. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, (t. 1): 68-83.

Kondracki J., Richling A., (1983). Próba uporządkowania terminologii w zakresie geografii fizycznej kompleksowej. Przegląd Geograficzny 55, 1, s. 201-217

Lipka K., Stabryła J. (2012). Wielofunkcyjność mokradeł w Polsce i świecie. W: Łachacz A. (red.): Współczesne problemy kształtowania i ochrony środowiska. Monografie 3p: Wybrane problemy ochrony mokradeł. Wyd. UWM, (nr 3p), Olsztyn: 7-16.

Łachacz A. (2004). Mokradła w krajobrazie – wybrane pojęcia. Woda-Środowisko-Obszary Wiejskie. Wyd. IMUZ, (t.4, z. 2a): 295-301.

Łajczak A. (2006). Torfowiska Kotliny Orawsko-Nowotarskiej. Rozwój, antropogeniczna degradacja, renaturyzacja i wybrane problemy ochrony. Wyd. Instytut Botaniki im. W. Szafera, PAN, Kraków: 147.

Michalik-Śnieżek M., Chmielewski T.J. (2012). Analiza porównawcza kompozycji panoram widokowych Płaskowyżu Nałęczowskiego i Roztocza Zachodniego. Problemy Ekologii Krajobrazu. (t. 33): 253-266.

Mirowska N., Krysiak S. (2015). Atrakcyjność wizualna krajobrazu doliny Mrogi i jej sąsiedztwa. Acta Universitatis Lodziensis – Folia Geographica Physica. Wyd. UŁ, (t. 14): 25-35.

Muszyńska-Kurnik M., Wesołowska M., Witecka E. (2016). Tourist potential of the peat bogs / Potencjał turystyczny torfowisk. Economic and Regional Studies. (vol. 9, nr 2): 113-125.

Myga-Piątek U. (2012). Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne. Katowice: 35.

Przybyła K. (2017). Bór na Czerwonem - 90 lat aktywnej ochrony. Sukcesy i porażki. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie. (r. 19, z. 51/2): 230-238.

Pstrocka-Rak M., Rak G. (2010). Ocena atrakcyjności krajobrazowej punktu widokowego na przykładzie Kotliny Wałbrzyskiej. Problemy Ekologii Krajobrazu. (t. 26): 345-362.

Richling A. (2010). O krajobrazie raz jeszcze. Czy istnieją krajobrazy rekreacyjne? Problemy Ekologii Krajobrazu. (t. 27): 341-344.

Rogowski M. (2009). Ocena walorów widokowych szlaków turystycznych na wybranych przykładach z Dolnego Śląska. Problemy Ekologii Krajobrazu. (t. 25): 155-163.

Staszkiewicz J., Szeląg Z. (2003). Flora i roślinność rezerwatu „Bór na Czerwonem” w Kotlinie Orawsko-Nowotarskiej (Karpaty Zachodnie). Fragmenta Floristica et Geobotanica Polonica. (t. 10): 67-91.

Szajowski M. (2008). Wystawa fotograficzna „Sto lat zmian krajobrazu Pienin”. Pieniny – Przyroda i Człowiek. (t. 10): 119-131.

Tobolski K. (2007). Kulturowe aspekty torfu i torfowisk. Studia Limnologica et Telmatologica. Wyd. UAM, (t. 1, z. 2): 119-126.

Tobolski K., Żurek S. (2012). O kulturowej roli obiektów i obszarów torfowiskowych – przegląd dotychczasowych dokonań. Studia Limnologica et Telmatologica. Wyd. UAM, (t. 6, z. 1): 27-59.

Urbański J. (2011). GIS w badaniach przyrodniczych. Wyd. UG, Gdańsk: 252.

Wilgat T. (1965). Definicja i klasyfikacja krajobrazów. W: W. Szafer (red.): Ochrona przyrody

i jej zasobów. Zakład Ochrony Przyrody PAN: 461-469.

Żurek S., Tomaszewicz H. (1989). Badanie bagien. W: M. Gutry-Korycka, H. Merner-Więckowska (red.): Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa: 190-210.

Źródła internetowe:

Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami –

http://www.isok.gov.pl/ [dostęp z dn. 31.12.2018]

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – https://www.pttk.pl/

[dostęp z dn. 31.12.2018]


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.

eISSN 2353-3927